Posted on 20.06.17 in Inštituti, Znanstveni dosežki

Domen Pregeljc: se vecji uspeh, zlata medalja in absolutno prvo mesto

Po nedavnem odmevnem uspehu na naravoslovni olimpijadi ISWEEP je dijak 3. letnika Gimnazije Vič Domen Pregeljc svoj izjemni talent in raziskovalno odličnost potrdil še na mednarodni olimpijadi Genius, kjer je v kategoriji naravoslovje v številčni in močni konkurenci osvojil absolutno prvo mesto in zlato medaljo. Vrednost njegovega raziskovalnega dela se odraža tudi v ponujeni štipendiji za študij na State University of New York (SUNY), ki organizira tekmovanje. Zaradi izjemnega rezultata in kvalitetnega raziskovalnega dela, podprtega z objavo znanstvenega članka, je univerza SUNY ponujeno štipendijo podvojila. Vabilo s štipendijo je Domen prejel tudi od Rochester Institute of Technology (RIT).

Olimpijada GENIUS promovira globalno razumevanje okoljske problematike in iskanje trajnostnih rešitev s pomočjo znanosti, umetnosti, kreativnega pisanja, inženirstva, oblikovanja in razvoja poslovanja. Vsako leto jo organizira SUNY v mestu Oswego v ameriški zvezni državi New York. Na olimpijadi je letos sodelovalo skupno okrog 2500 projektov iz 73 držav.

Domen je na olimpijadi sodeloval z raziskovalno nalogo s področja nevrodegeneracije. Z najsodobnejšimi orodji molekularne simulacije je proučeval delovanje encimov v centralnem živčnem sistemu, ki so odgovorni za uravnavanje nivoja živčnih prenašalcev, obenem pa je njihovo delovanje vir oksidativnega stresa, ki vodi v poškodbe in odmiranje nevronov ter s tem povezane nevrodegenerativne bolezni, kot sta Alzheimerjeva in Parkinsonova bolezen. Njegove ugotovitve predstavljajo pomemben prispevek k razumevanju nevrodegeneracije na molekularnem nivoju in utrjujejo vlogo računskih simulacij v interdisciplinarnih raziskavah, ki povezujejo klinično nevrologijo in kemijsko fiziko.

Raziskave je Domen opravil na Kemijskem inštitutu na Odseku za računsko biokemijo in načrtovanje učinkovin pod mentorstvom Urške Jug, dr. Janeza Mavrija in dr. Jerneja Stareta.

Domnovo raziskovalno delo je koordinirala šolska mentorica Alenka Mozer, profesorica kemije na Gimnaziji Vič, ki s svojimi dijaki že dolgo uspešno sodeluje na mednarodnih naravoslovnih tekmovanjih. Njene dolgoletne izkušnje so pomembno pripomogle k umestitvi Domnovih raziskav v kontekst tekmovanja.

Foto: KI