Posted on 24.09.19 in Featured, Galerije, Inštituti, Video

dr. Matjaž Humar, IJS, dobitnik ERC projekta starting grant 2019

Evalvacijski panel za fiziko trdne snovi Evropskega raziskovalnega sveta (ERC), je dr. Matjaž Humar z Instituta Jožef Stefan navdušil s svojim pionirskim znanstvenim predlogom. Za petletni starting grant projekt »Celični laserji: povezovanje optičnih resonanc z biološkimi procesi«, je pridobil skoraj 1,5 milijona evrov. Gre za projekt za raziskovalce, ki začenjajo svojo samostojno raziskovalno kariero (ERC Starting Grant 2019). Pomembno pa je, da je med 3062 obravnavanimi predlogi z vseh znanstvenih področij, kjer je na razpisu sodelovalo kar 51 držav z vsega sveta,  bilo izbranih za financiranje zgolj 408 projektov, med njimi tudi Humarjev.

Dr. Matjaž Humar je vodja Laboratorija za biointegrirano fotoniko (http://humarlab.ijs.si/) in sodelavec Odseka za fiziko trdne snovi Instituta “Jožef Stefan”.   Cilj omenjenega projekta  je študij interakcij med laserji, vstavljenimi v posamezne celice, in biološkimi procesi v celicah. Humar je pred kratkim kot prvi pokazal laser znotraj žive celice. V vseh dosedanjih raziskavah je bilo pokazano, da laserji delujejo znotraj celic, ne pa tudi kako je delovanje laserjev povezano z biofizikalnimi in biokemijskimi procesi znotraj celic.

Uporaba mikro laserjev namesto fluorescenčnih barvil predstavlja preboj na področju proučevanja celic. Zaradi ozke spektralne širine, dobre koherence, velike intenzitete in zelo nelinearnih optičnih lastnosti, laserji odpirajo številne možnosti za senzoriko znotraj celic, multipleksanje in mikroskopijo. Cilj projekta »Celični laserji« je torej študij teh povezav, vključno s silami, ki delujejo v celicah, kemijskimi procesi in lastnostmi naravnih lipidnih kapljic. Spektralne pozicije laserskih vrhov se ne spreminjajo, če svetloba potuje skozi medij, ki absorbira in siplje svetlobo.

Zato bodo razvite metode v prihodnosti uporabne tudi za senzorsko lokalizacijo in sledenje celicam, ki so globoko znotraj tkiv. Projekt »Celični laserji« bo laserje znotraj celic, ki so za zdaj le znanstvena zanimivost, dolgoročno spremenil v močno tehniko, ki bo omogočala študij biofizikalnih in biokemijskih procesov znotraj posameznih celic, ki ima aplikacije v raziskavah in medicini. Za Institut »Jožef Stefan« je to že drugi raziskovalni ERC projekt.