Posted on 3.02.19 in Svet

Siddharta Mukherjee: Gen, intimna zgodovina

Gen, intimna zgodovina, avtorja Siddharta Mukherjee, je gotovo delo, ki v epskem zamahu in z ustrezno znanstveno resnostjo predstavi gen in genski zapis, ki temeljno določa človeka. Avtor, ameriški zdravnik in onkolog, ki je na Stanfordu diplomiral iz biologije, na Oxfordu pa doktoriral iz imunologije ter kasneje doštudiral še medicino na Harvardu in predava na Univerzi Columbia, predstavi gen s široko  zastavljenim orisom zadnjih sto petdeset let znanstvene zgodovine ter analizira, kako se je v tem času konceptualizirala ideja gena.  Bralca vodi od Aristotela do Mendla ter preko Darwina , Watsona in Cricka pa vse do revolucionarnega in inovativnega 21. stoletja, ko so naposled dekodirali človeški genom. Ne ogne se tudi družbenemu manipuliranju z njim, kar je zananost omogočala korak za korakom. Spregovori o neverjetni moči in potencialu, ki ju genetika prinaša zdravljenju ljudi, hkrati pa tudi opozarja, da nas genetske predispozicije ne smejo zavesti. Genetika namreč v človekovo živlenje in bivanje prinaša tudi kompleksna vprašanja, na katera bo morala stroka odgovoriti in jih upoštevati. Mukherjee razpira številna vprašanja, ki visijo nad našo zmožnostjo, od bioinženiringa preko prenašanja genetske znanosti iz laboratorija v resnični svet, saj se šele začenjamo zavedati razsežnosti tega, kaj vse lahko z genetskim inženiringom pridobimo, nismo pa še doumeli tega, kaj vse lahko izgubimo.

Gen, intimna zgodovina, uspešnico New York Timesa, ki jo je izdala založba UMco, prevedla Špela Vodopivec, bralca takoj pritegne že zapis na zavihku knjige, ….”Naše razumevanje genov je doseglo tako visoko raven in globino, da nič več ne preučujemo in spreminjamo genov v epruvetah, ampak kar v njihovem naravnem kontekstu znotraj človeških celic. …V zadnjih dvajsetih letih, je genska tehnologija tako napredovala, da znamo dešifrirati, kako nekateri od teh genov delujejo v času in prostoru, da omogočijo te kompleksne funkcije. Tu in tam znamo tudi namerno predrugačiti nekatere od teh genov, da spremenimo njihove funkcije, učinek pa je spremenjeno stanje človeka, spremenjena fiziologija in spremenjeno bitje.”

Takorekoč nepogrešljivo branje, saj bodo genetske raziskave najbolj temeljno zaznamovale prihodnja desetletja znanosti.  Spoznanja bodo odstirala nove in nove možnosti genetskega zdravljenja človeka, hkrati pa se soočala tudi z dilemami, kjer področje genetike odmeva daleč onkraj polja znanosti.

Foto: UMco