Posted on 20.03.22 in Inštituti

Vesolje v laboratoriju – FAIR

Medtem ko  gradnja enega največjih centrov pospeševalnikov za temeljne raziskave na svetu FAIR v Darmstadtu v Nemčiji hitro napreduje, raziskovalci z vsega sveta  že pridobivajo dragocene izkušnje pri sodelovanju v operacijah »faze 0« raziskovalnega programa. Ob obisku v Ljubljani sta novosti gradnje ter trenutno stanje znanosti in njenih obetov znotraj FAIR predstavila znanstveni direktor prof. dr. Paolo Giubellino in tehnični direktor g. Joerg Blaurock, ki sta se srečala tudi z glavnimi predstavniki Slovenije na področju znanosti, gospodarstva in Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport.

FAIR bo »vesolje v laboratoriju«, laboratorij, v katerem bodo proizvajali in raziskovali snov, ki običajno obstaja le v globini vesolja. Njegova gradnja hitro napreduje, na sedanjih pospeševalniških zmogljivostih GSI pa že poteka t. i. »faza 0«, ki je namenjena takojšnji znanstveni uporabi novih detektorskih sistemov, izvedbi privlačnega fizikalnega programa ter izobraževanju in pripravi naslednjih generacij znanstvenikov in inženirjev za FAIR. »Predor za pospeševalnik SIS 100 je končan in gradnja eksperimentalnih dvoran napreduje. V kampus Helmholtzevega središča za raziskave težkih ionov (GSI) v Darmstadtu v Nemčiji postopoma prihajajo tudi sestavni deli ostalih nastajajočih pospeševalnikov. Čeprav bomo dejanski znanstveni domet FAIR lahko spoznali šele, ko bodo vsi pospeševalniki in shranjevalni obroči dokončani in delujoči, pa so nekateri eksperimentalni detektorji in naprave že na voljo.«, je razložil znanstveni direktor FAIR prof. dr. Paolo Giubellino.

S sodelovanjem v centru FAIR se odpirajo izjemne raziskovalne možnosti za znanstvenike Instituta »Jožef Stefan«, ki je novembra lani pristopil h GET_INvolved programu in dodatno utrdil sodelovanje v ekipi FAIR. V operacijah »faze 0« že sodelujejo raziskovalci Odseka za nizke in srednje energije Instituta »Jožef Stefan«, izkušnje pa se ponujajo tudi na področju novih tehnologij na polju pospeševalnikov, detektorjev, elektronike in visokozmogljivih računalnikov. »Te tehnologije bodo omogočile vrhunske raziskave na področjih jedrske strukture, astrofizike, fizike hadronov in temeljne fizike z antiprotonskimi žarki, fizike stisnjene jedrske snovi, fizike plazme, atomske fizike, raziskave materialov ter biomedicinskih aplikacij, zato si bomo na Institutu prizadevali za vključitev kar največ naših raziskovalcev v FAIR.«, je ob srečanju povedal direktor IJS prof. dr. Boštjan Zalar. Tovrstna dinamična mednarodna delovna okolja namreč nudijo edinstveno učno izkušnjo za tehnološko razgledanost, vodenje in mehke veščine mladim raziskovalcem na začetku kariere.

Poleg sodelavcev Instituta Jožef Stefan pri projektu sodelujejo še predstavniki Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter konzorcij Tehnodrom. Tehnodrom, konzorcij 12 slovenskih visokotehnoloških podjetij, razvija in dobavlja visokotehnološko raziskovalno opremo po specifikacijah Centra FAIR. »Sodelovanje slovenskih visokotehnoloških podjetij pri velikih znanstvenih projektih, kot je FAIR, je pomembno zaradi krepitve razvojnih kompetenc na podlagi skupnega dela z vrhunskimi strokovnjaki z vsega sveta in pridobivanja mednarodnih referenc. Koristno je tudi z vidika izmenjave znanstvenih dognanj in izkušenj iz prakse, obenem pa Sloveniji prinaša multiplikativne učinke investicije: podjetja, ki sodelujejo v FAIR, bodo v naslednjih petih letih ustvarila več sto milijonov evrov obdavčljivih prihodkov. Že doslej so število zaposlenih visokotehnoloških kadrov povečala za več kot 300 – to so v glavnem ljudje, ki bi se sicer izselili v tujino. V prihodnje načrtujejo zaposlitve še več dodatnih strokovnjakov – tu pa bi bila dobrodošla ustanovitev štipendijske sheme, s pomočjo katere bi visokotehnološka podjetja znanstvenikom lahko ponudila projektno delo,« je poudaril dr. Mark Pleško, soustanovitelj in direktor podjetja Cosylab, ki je poleg Instrumentation Tecnologies glavni partner projekta.

Foto: Marjan Verč