Posted on 3.09.20 in Inštituti

Doc. dr. Matic Lozinšek z Instituta Jožef Stefan dobitnik ERC projekta

Na razpisu Evropskega raziskovalnega sveta (ERC) je letos kot edini Slovenec uspel kandidat Instituta Jožef Stefan (IJS) doc. dr. Matic Lozinšek s projektom za raziskovalce, ki začenjajo samostojno raziskovalno kariero. Komisijo je prepričal s projektom HiPeR-F, za pet let pa bo prejel skoraj 2,4 milijona evrov. Med 3248 prispelimi projekti z vsega sveta je bilo za financiranje izbranih 436, med njimi tudi Lozinškov projekt z naslovom HiPeR-F (Challenging the Oxidation-State Limitations of the Periodic Table via High-Pressure Fluorine Chemistry – Preizkušanje omejitev oksidacijskih stanj periodnega sistema s kemijo fluora pod visokimi tlaki).

Foto: Marjan Verč

V raziskavi se bo osredotočal na proučevanje  kemijskih reakcij s fluorom pod izredno visokim tlakom – od 10.000 barov do preko 100.000 barov. Element fluor, ki ga zaradi svoje izjemne reaktivnosti lahko imenujemo kar tiger periodnega sistema, bo pod ekstremnimi pogoji omogočil preizkušanje omejitev, ki trenutno veljajo v kemiji. Gre torej za združitev dveh specializiranih eksperimentalnih in tudi ekstremnih področij raziskav – študij snovi pod izjemno visokimi pritiski in raziskave ekstremne kemijske reaktivnosti. Pričakujemo lahko, da če bodo uspeli preseči eksperimentalne ovire in težave, ki jih prinaša rokovanje z najbolj reaktivnim halogenom pod visokimi tlaki, bo to vodilo do odkritij, ki bodo vplivala in razširila naše razumevanje periodnega sistema elementov.

Poudariti pa je potrebno, da bo pridobljeni ERC Starting Grant omogočal ustanovitev in financiranje mlade in entuziastične raziskovalne skupine, hkrati pa kot prvi ERC projekt v Sloveniji, ki so mu bila odobrena še dodatna sredstva za nakup pomembne raziskovalne opreme, tudi nakup modernega in zelo zmogljivega rentgenskega difraktometra, namenjenega študiju kristalne strukture snovi pod visokimi tlaki. V novem laboratoriju bo tako  Lozinšek s sodelavci imel na voljo vso potrebno opremo in infrastrukturo za predvidene raziskave. ERC StG.

Doc. dr. Matic Lozinšek je kemik, ki se je nad kemijo navdušil že v otroštvu, kemijo fluora pa je pričel raziskovati kot mladi raziskovalec na inštitutu pod mentorstvom prof. dr. Borisa Žemve. Podoktorsko se je izpopolnjeval kot Marie Curie štipendist v Kanadi, kjer se je osredotočil predvsem na kemijo kriptona, ki pa je prav tako prepletena s kemijo fluora. Za raziskave pod visokimi tlaki se je seznanil in navdušil ob udeležbi na mednarodnih poletnih šolah, namenjenih rentgenski kristalografiji in ideja za nagrajeni projekt izvira iz povezave in združitve teh področij.

Za Institut »Jožef Stefan« je to že peti raziskovalni ERC projekt.

Foto: IJS