Posted on 18.03.23 in Inštituti

Evropski dnevi znanosti za mlade tudi med Slovenci

Med 13. in 17. marcem 2023 so potekali po državah kontinenta Evropski dnevi znanosti za mlade v organizaciji MILSET Europe. Namenjeni so bili popularizaciji znanosti med mladimi ter njihovemu prostočasovnemu raziskovalnemu delovanju. V proslavljanje sta se vključili tudi Slovenska akademija znanosti in umetnosti (SAZU) ter Slovenska znanstvena fundacija z enodnevno osrednjo nacionalno prireditvijo, ki je potekala v četrtek, 16. marca 2023, v prostorih Akademije pod naslovom Medicina pred izzivi časa. K udeležbi je spodbudila 60 dijakov in 12 profesorjev 10 slovenskih srednjih šol v državi ter zamejstvu (Celovec, Gorica) ter 7 odličnih komunikatorjev s področja medicinskih ved, od tega tri redne člane Akademije (akademike prof. dr. Gregorja Seršo, prof. dr. Marko Noča in prof. dr. Saša Svetino).

Dinamični razvoj znanosti v drugi polovici 20. stoletja je spodbudil raziskovalce, med njimi vrhunske znanstvenike, k ustvarjanju razmer, da bi omogočili večje zanimanje mladih ustvarjalnih ljudi s talenti za poklicno znanstveno delovanje. Tako je nastalo več gibanj mednarodnega značaja oziroma obsega, med njimi gibanja Znanost mladini (Science to Youth) že zgodaj v 60. letih 20. stoletja ter gibanja MILSET (International Movement for Leisure Activities in Science and Technology) v drugi polovici 80. let 20. stoletja.

Slovenija je v gibanju Znanost mladini aktivna že od same ustanovitve mednarodne organizacije. Sodelovanje mladih raziskovalcev iz osnovnih in srednjih šol je postalo z leti množično, z nemajhno razvejenostjo h kateri so od sredine 70. let 20. stoletja veliko prispevala lokalna in regionalna gibanja s poudarkom na prispevku mladih k razvoju ter na zaupanju v lastno ustvarjalnost, zlasti znanstvenoraziskovalno in tehniško.

Zamisel za MILSET se je pojavila leta 1987 ob znanstveni razstavi v Quebecu, Kanada. Postopno se je zamisel razširila po svetu. Tako je nastala tudi evropska veja, MILSET Europe.

Ko so v Sloveniji razmišljali o vlogi najvišje znanstvene in umetniške ustanove pri popularizaciji znanosti, v drugi polovici drugega desetletja 21. stoletja, so se domislili letne prireditve s katero bi se v šestih letih zvrstilo vseh šest razredov Slovenske akademije znanosti in umetnosti ter na prireditvah predstavilo aktualne teme znanosti mladim s slovenskih srednjih šol in njihovim profesorjem. Jeseni leta 2016 je tako nastala zamisel za srednje – dolgoročni projekt Prebujanje plemenitosti in modrosti. Projekt je doživel prvo javno predstavitev marca 2017 s temo Kras in trajnostni razvoj.

Pilotni projekt je uspel in proti koncu leta 2017 že spodbudil priprave na naslednjega, na predstavitev Slovenski jezik v gibanju (marec 2018). Sledila je predstavitev Fizika osnovnih delcev ( marec 2019) ter po dveh kovidnih letih (2020-2021) Prihodnost Evrope (maj 2022).

Foto: milset.org