Posted on 22.11.21 in Inštituti

IJS  sodeluje pri nastajanju vesolja v laboratoriju

IJS sodeluje pri nastajanju vesolja v laboratoriju

Institut »Jožef Stefan« (IJS) je na delavnici »Dan FAIR v Sloveniji – Znanost sreča podjetništvo« virtualno gostil predstavnike centra FAIR. Namen srečanja je bila predstavitev izgradnje in načrtov za delo v prihodnje. FAIR v Darmstadtu v Nemčiji bo eden največjih centrov pospeševalnikov za temeljne raziskave na svetu, bo laboratorij, v katerem bodo proizvajali in raziskovali snov, ki običajno obstaja le v globini vesolja. 3.000 znanstvenikov iz več kot petdesetih držav bo tako dobilo vpogled v strukturo snovi in evolucijo vesolja od Velikega poka pa do danes. Poleg sodelavcev Instituta »Jožef Stefan« pri projektu sodelujejo še predstavniki MIZŠ ter Tehnodrom d.o.o. z vodilnimi podjetji Cosylab in Instrumentation Technologies. V okviru delavnice sta Institut »Jožef Stefan« in Univerza v Ljubljani danes podpisala dogovor in se pridružila FAIR GET_INvolved programu s širokom naborom možnosti raziskovanja.

Center za raziskave z ioni in antiprotoni FAIR nastaja ob že uveljavljenem laboratoriju za raziskave s težkimi ioni GSI in bo namenjen študiju osnovnih gradnikov snovi in razvoja vesolja. Dejstvo je, da je v zvezdah, orjaških planetih ter med eksplozijami in trki zvezd snov izpostavljena nepredstavljivo ekstremnim pogojem, kot so visoke temperature in tlaki, in dosega izjemne gostote. FAIR bo omogočil raziskovalcem, da ustvarijo takšne pogoje v laboratoriju z obstreljevanjem majhnih vzorcev snovi (tarče) z zelo hitrimi delci. Ti trki bodo za kratke časovne intervale v snovi povzročili omenjene ekstremne kozmične pogoje in raziskovalcem odstrli tančice v razumevanju dogajanja v vesolju.

V projekt izgradnje te velike mednarodne raziskovalne infrastrukture so poleg Slovenije vključene še Finska, Francija, Indija, Nemčija (gostiteljica), Poljska, Romunija, Rusija, Švedska,  Združeno kraljestvo (pridruženi partner) in Češka (aspirativni partner). Države članice zagotavljajo tehnično in znanstveno ekspertizo, upravljajo in načrtujejo razvoj centra in sodelujejo pri konstrukciji finančno ter s t. i. stvarnimi prispevki (kontrolni sistemi, diagnostika pospeševalnikov,…). V celoti pa v projektu sodeluje približno 3.000 znanstvenikov iz več kot petdeset držav. Z Instituta »Jožef Stefan« sodelujejo raziskovalci Odseka za fiziko nizkih in srednjih energij in številni študentje.

FAIR bo znanstvenikom omogočal produkcijo eksotičnih atomskih jeder, ki jih ne najdemo na Zemlji. S tako pridobljenim novim in zelo podrobnim vpogledom v jedrske reakcije in strukturo teh elementov bomo bolje razumeli nukleosintezo, to je tvorbo novih elementov, in tako bolje spoznali tudi zvezdni prah, iz katerega smo narejeni. Poleg spodbujanja znanstvenih raziskav pa ima FAIR tudi pomembno vlogo pri rasti visokotehnološke industrije. Tako so v razvoj in izgradnjo tehnološke opreme preko konzorcija Tehnodrom d.o.o. vključena tudi številna  slovenska visokotehnološka podjetja. Vodilna partnerja v konzorciju sta Cosylab d.d. in Instrumentation Technologies d.d.

S sodelovanjem v ekipi FAIR, ki ga še utrjuje današnji podpis z Institutom »Jožef Stefan« in Univerzo v Ljubljani, se odpirajo izjemne raziskovalne možnosti za slovenske znanstvenike in s tem tudi izredne priložnosti za sodelovanje s slovenskim gospodarstvom z namenom razvoja novih tehnologij in drugih izdelkov z visoko dodano vrednostjo.

Foto: IJS