Posted on 8.02.23 in Featured, Inštituti, Video

Pomen  rastlinske diagnostike

Pomen rastlinske diagnostike

„Od preloma tisočletja je del dejavnosti Oddelka za biotehnologijo in sistemsko biologijo (FITO) tesno povezan s področjem diagnostike povzročiteljev rastlinskih bolezni in s službami za varstvo rastlin. Stalno razvijamo nove občutljive diagnostične metode in preizkušamo najsodobnejše aparature, ki nam omogočajo, da iz najrazličnejših vzorcev zanesljivo in natančno določimo povzročitelje bolezni rastlin,“  pojasnjujeta doc. dr. Nataša Mehle in dr. Tanja Dreo z Nacionalnega inštituta za biologijo (NIB). Preseneča namreč  podatek Svetovne organizacije za hrano FAO, da zaradi rastlinskih bolezni in škodljivcev vsako leto izgubimo do 40 odstotkov svetovnih prehranskih pridelkov. Tako dr. Mehle kot dr. Dreo so te razmere dobro poznane in kot raziskovalki rastlinske diagnostike, delujeta z mnogimi strokovnjaki evropskih in svetovnih laboratorijev za zmanjšanje omenjenih drastičnih izgub hrane.

Leta 2019 je Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR)  NIB imenovala za Nacionalni referenčni laboratorij za škodljive organizme rastlin in sicer za področje bakterij in za področje virusov, viroidov in fitoplazm. Z vstopom v Evropsko unijo (EU) so se hitro povezali tudi z drugimi skupinami v EU in si kmalu utrdili položaj enakovrednega, zanesljivega in strokovnega partnerja ne samo v EU ampak tudi širše. Danes  je NIB na področju diagnostike rastlinskih virusov, viroidov, bakterij in fitoplazem, med vodilnimi laboratoriji v svetu. Odlično znanje in sodobna tehnološka osnova je botrovala tudi imenovanju NIB za partnerja v kar dveh Evropskih referenčnih laboratorijih in sicer za področje virusov, viroidov in fitoplazem ter za področje bakteriologije.

Od 2011 so nosilec nacionalnega etalona za področje množina snovi/bioanalize nukleinskih kislin, zlasti na področju GSO in mikroorganizmov. Akreditirani so po standardu ISO 9001 in ISO 17025 in vključeni v razvoj standardov za detekcijo mikroorganizmov pri CEN in ISO. Slovenijo zastopamo tudiOrganizacija za zaščito rastlin v Evropi in na Mediteranu (EPPO).

V dveh desetletjih in pol so odkrili veliko novih povzročiteljev bolezni rastlin v Sloveniji in drugod, kar je omogočilo ustrezno ukrepanje Upravi RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin ter fitosanitarni inšpekciji. Odkrili so nevarne bakterije, viruse, viroide in fitoplazme, ki lahko resno ogrozijo pridelavo krompirja, paradižnika, paprik in drugih poljščin pa tudi okrasnih rastlin. Danes določajo na različnih poljščinah in okrasnih rastlinah že več kot 100 nevarnih bakterij, fitoplazem, virusov in viroidov.