Posted on 11.04.24 in Inštituti, Znanstveni dosežki

Prof. dr. Dragan Mihajlović z Instituta »Jožef Stefan«:  Prvi Slovenec s tremi ERC projekti

Prof. dr. Dragan Mihajlović z Instituta »Jožef Stefan«: Prvi Slovenec s tremi ERC projekti

Sodelavec Instituta »Jožef Stefan« prof. dr. Dragan Mihailović je s projektom »Skrita metastabilna mezoskopska stanja v kvantnih materialih« uspel na razpisu Evropskega raziskovalnega sveta za uveljavljene raziskovalce. Prof. dr. Mihailović je evropsko komisijo navdušil s svojim inovativnim znanstvenim predlogom in za svoj petletni projekt pridobil 2,5 milijona evrov. Za Institut »Jožef Stefan« je to osmi raziskovalni ERC projekt, skupno deseti ERC projekt in v tokratnem razpisu edini slovenski.

Namen projekta HIMMS je raziskovanje urejanja elektronov oz. kvantnih snovi na zelo kratkih in do zdaj nedosegljivih časovnih skalah. Prof. dr. Dragana Mihailovića zanima potek gibanja elektronov s časovno ločljivostjo dveh pikosekund, kar pomeni dvanajst ničel na desni za decimalno vejico. »Problem, ki ga imamo, je ta, da zaenkrat ne obstajajo ustrezne mikroskopske oz. video metode za snemanje poteka gibanja elektronov na atomski skali s časovno ločljivostjo dveh pikosekund. In to je  izziv in velik del tega projekta, torej skonstruirati naprave, ki bodo to lahko slikale. Drugi izziv pa  je pa razumevanje tistega, kar bomo videli. Pričakujemo, da bomo odkrili vrsto novih zanimivih pojavov in novih metastabilnih stanj z zelo nenavadnimi lastnostmi. Ta stanja so zelo pomembna za splošno razumevanje snovi okrog nas, imajo prispodobo tudi pri razvoju urejanja snovi po velikem poku, poleg osnovnih raziskav pa pričakujemo veliko zanimanje tudi za potencialne uporabne lastnosti tovrstnih sistemov, to je tako za klasično kot za kvantno računalništvo. V primeru kvantnega računalništva gre za nekakšne nove zvrsti novih procesorjev.«, je ob prejemu 2. raziskovalnega ERC projekta in skupno tretjega ERC projekta (vse tri bo kot edini v Sloveniji izvajal na slovenskih institucijah).

Prof. dr. Dragan Mihailović, vodja Odseka za kompleksne snovi Instituta »Jožef Stefan« in Nanocentra je tako svojemu prvemu raziskovalnemu ERC projektu iz leta 2012 in ERC projektu ‘Proof of concept’ leta 2017 v letu 2024 dodal še drugi raziskovalni ERC projekt. Z njim je tako postal dobitnik 2 raziskovalnih ERC projektov in skupno treh ERC projektov in edini Slovenec, ki vse tri projekte izvaja na slovenskih institucijah. » Ne gre pozabiti, da na novo pridobljeni projekt temelji na naših dolgoletnih izkušnjah, saj smo s tovrstnimi raziskavami začeli že pred nekaj desetletji.  Zelo pomemben korak je bil moj prvi ERC projekt leta 2012, kjer sem skupaj s kolegi predlagal raziskavo pojavov, ki se dogajajo v zelo kratkem času ob faznem prehodu snovi, torej ob prehodu iz ene v drugo fazo. V okviru tega projekta smo leta 2014 odkrili novo  metastabilno stanje, ki je postalo zelo zanimivo, ker je bilo edinstveno. In to stanje še danes ostaja posebno in edino, ki ima želene lastnosti. Eksperimenti, ki so temu sledili v naslednjih letih po celem svetu, so privedli do teoretičnih napovedi, na osnovi katerih pa smo prišli do ideje, kako napisati nov projekt. Napovedali smo nova odprta vprašanja in nove raziskave, s katerimi bi razumeli več in  idealno našli tudi nove kvantne sisteme, ki bi kazali podobne lastnosti, bi bili še bolj zanimivi za uporabo ali pa bi pokazali povsem nove pojave, ki jih do zdaj še nismo videli.«