Posted on 26.09.17 in Featured, Galerije, Inštituti, Video

Prof. dr. Janez Štrancar, Laboratorij za biofiziko IJS: Škodljivost nanodelcev v pljučih

Pred nedavnim so na Institutu Jožef Stefan (IJS), v Laboratoriju za biofiziko Odseka za fiziko trdnih snovi, na superločljivem dvofotonskem STED mikroskopu, ki je sploh prva taka naprava na svetu, potrdili za zdravje nevarno lipidno ovijanje nanodelcev v pljučih. Na živem epiteliju so zaznali, kako lahko nekateri nanomateriali v pljučih poškodujejo dele tkiva in povzročijo različne zdravstvene težave. Teh ugotovitev ne bodo smeli spregledovati načrtovalci industrijske politike in preventivnih ukrepov pri delu v posebnih pogojih. Prav tako morajo ta znanja postati del izobraževanja zdravstvenih delavcev, poudarja prof. dr. Janez Štrancar, vodja Laboratorija za biofiziko na Odseku za fiziko trdnih snovi. Pomembnost raziskav, ki jih opravlja prof. Štrancar s svojo skupino, se kaže tudi v vabilu kot gostujočega profesorja v Italijo, Francijo, Nizozemsko in drugam. Njegov opus znanstvenih objav pa dosega kar 62 člankov s 530 čistimi citati. Raziskovalno sodeluje v industrijskih in kliničnih projektih domačih in tujih podjetij. Bil je tudi eden od ključnih pobudnikov in sodelavcev, da so biofizikalni študiji postali del kurikula na univerzi. Kot izjemen raziskovalec pa je tudi vodja ali sodelavec mnogih mednarodno postavljenih projektov.

Prof. Štrancar z izjemno znanstveno natančnostjo pojasni, kaj so nanodelci in kako lahko pridejo v naše telo. Problem, pravi, nastopi predvsem takrat, ko prodrejo v pljuča in je ogrožen pljučni epitelij in prihaja do lipidnega ovijanja. In več kot je nanomateriala, hitreje pride do propada celic v pljučnem tkivu in pri višji koncentraciji nastopi razpad sistema in celice ne morejo več sanirati poškodb.

Foto: IJS