Posted on 23.06.22 in Inštituti

Proteinske kletke, ki se lahko sestavljajo s pomočjo kovinskih ionov

English

Raziskovalci Kemijskega inštituta poročajo o novem znanstvenem napredku pri načrtovanju proteinskih kletk. S pomočjo modeliranja so zasnovali gradnike, ki se odzivajo na prisotnost cinkovih ionov. Tako lahko z dodajanjem ali odstranjevanjem kovinskih ionov sestavljajo ali razstavljajo proteinske kletke, kar bi lahko bilo zanimivo za dostavo zdravil, pakiranje encimov ali marsikaj drugega. Rezultate so objavili v ugledni reviji Science Advances.

Proteini so poglavitni gradniki vseh živih bitij. Po drugi strani pa znamo danes umetno zasnovati proteine, ki imajo zanimive lastnosti in jih v naravi ne najdemo kot je tako-imenovan proteinski origami iz obvitih vijačnic. Pomembna in koristna lastnost proteinov je, če lahko uravnavamo njihovo sestavljanje in razstavljanje preko kemijskih signalov. Primer takšnega signala so kovinski ioni, ki so sestavni deli številnih proteinov. Raziskovalci Odseka za sintezno biologijo in imunologijo Kemijskega inštituta, so v zaporedje peptidov vstavili aminokisline, ki omogočajo vezavo cinkovih ionov, na ta način, da njihova prisotnost sproži sestavljanje izbranega para peptidov, pri čemer so pripravili štiri takšne pare. Te peptidne pare lahko nato vgradijo v proteinske kletke, ki merijo nekaj nanometrov in se nato sestavijo ali razstavijo, v odvisnosti od prisotnosti cinkovih ionov.

Raziskavo so izvedli na Odseku za sintezno biologijo in imunologijo na Kemijskem inštitutu pod vodstvom prof. Romana Jerale, kjer je poglavitno delo opravila dr. Jana Aupič, ki zdaj nadaljuje podoktorsko usposabljanje na inštitutu SISSA v Trstu. Raziskava je bila pripravljena v okviru projekta Evropskega raziskovalnega sveta MaCChines za uveljavljene raziskovalce, ki ga vodi prof. Roman Jerala in programa, ki ga financira ARRS.

Povezava do izvirnega članka: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abm8243