Posted on 26.06.18 in Univerze

»Slabo urejena sladkorna bolezen je povezana s hitrejšim celičnim staranjem«

Raziskovalci iz Pediatrične klinike Kliničnega centra v Ljubljani in Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani so pod vodstvom izr. prof. dr. Katarine Trebušak Podkrajšek in prof. dr. Tadeja Battelina, dokazali, da je slabo urejena sladkorna bolezen tipa 1 s prekomerno povišanimi koncentracijami krvnega sladkorja povezana s pospešenim krajšanjem telomer, poškodbami DNA, celičnim stresom in posledično, hitrejšim celičnim staranjem ljudi s sladkorno boleznijo. Rezultate svoje raziskave so objavili v najpomembnejši znanstveni reviji na področju pediatrije, JAMA (Journal of the American Medical Association) Pediatrics, pod okriljem ameriške zdravniške zbornice, v prispevku z naslovom »Association of Glycemic Control and Cell Stress With Telomere Attrition in Type 1 Diabetes ».

Telomere so kompleksne strukture DNA in proteinov, ki gradijo konce človeških kromosomov in jih ščitijo, ter ohranjajo integriteto človeškega genoma. Telomere se postopno krajšajo z vsako celično delitvijo in tako delujejo kot notranja celična ura – ko se telomere kritično skrajšajo se celica preneha deliti, temu pa sledi celična smrt. Dolžina telomer se s staranjem človeka vztrajno krajša in tako odraža biološko starost organizma. V določenih primerih, ko je organizem izpostavljen povišanemu stresu ali specifičnim boleznim se proces krajšanja telomer pospeši mimo običajnega celičnega cikla, kar pomeni, da bo celična smrt nastopila hitreje.

Raziskovalci Pediatrične klinike, UKC Ljubljana in ljubljanske Medicinske fakultete pod vodstvom izr. prof. dr. Katarine Trebušak Podkrajšek in prof. dr. Tadeja Battelina so pri skupini bolnikov s sladkorno boleznijo tipa 1 sedem let spremljali dinamiko krajšanja telomer glede na uspešnost vzdrževanja primernega nivoja krvnega sladkorja. Hkrati so analizirali tudi nivoje prostih dušikovih radikalov, ki so pokazatelj povišanega celičnega stresa in lahko neposredno poškodujejo DNA ter tako vplivajo na pospešeno krajšanje telomer. Prav tako pa so spremljali stabilnost vzdrževanja nivoja krvnega sladkorja pri posameznih mladih s sladkorno bolanijo, saj ima lahko prekomerno nihanje krvnega sladkorja negativen vpliv na zaplete sladkorne bolezni.

Z rezultati, ki so jih objavili v najprestižnejši znanstveni reviji iz področja pediatrije JAMA Pediatrics, so pokazali, da sta urejenost sladkorne bolezni in skrb za ustrezne vrednosti krvnega sladkorja pomembna dejavnika celičnega staranja, saj so pri mladih s sladkorno boleznijo z dalj časa slabo urejeno sladkorno boleznijo tipa 1, izpostavljenim povišanim vrednostim krvnega sladkorja, opazili izrazito pospešeno krajšanje telomer, pomembno povišane vrednosti prostih dušikovih radikalov in večja nihanja vrednosti krvnega sladkorja, kar skupaj posledično vodi v hitrejše celično staranje organizma in lahko pomembno prispeva k razvoju zapletov sladkorne bolezni. S tem so prvič potrdili rezultate predhodno objavljenih raziskav z longitudinalnim sledenjem. Zanimivo pa je, da so se razlike v dinamiki krajšanja telomer pokazale relativno hitro po začetku sladkorne bolezni že pri otrocih, kar ponovno kaže na ključen pomen skrbnega izobraževanja in vodenja mladih s sladkorno boleznijo od samega izbruha bolezni, saj je dolžino telomer praktično nemogoče obnoviti. Slovenski raziskovalci so tako med prvimi na svetu na molekularnem nivoju pokazali, da kakovost obravnave bolnikov že v otroški dobi lahko vpliva neposredno na integriteto DNA, ki je ključna za dolgoročno vzdrževanje zdravja. Ob tem velja poudariti, da je Slovenija v samem svetovnem vrhu glede na kvaliteto klinične obravnave in zagotavljanja klinične oskrbe tako otroških, kot tudi odraslih ljudi s sladkorno boleznijo tip 1.

Avtorji: Tine Tesovnik, Jernej Kovač, Tinka Hovnik, Klemen Dovč, Nataša Bratina, Tadej Battelino, Katarina Trebušak Podkrajšek