Posted on 20.01.24 in Inštituti

Uravnavanje delovanja proteinov obeta z novo tehnologijo uporabo v biomedicini in biotehnologiji

Raziskovalci Kemijskega inštituta(KI) so v sodelovanju z raziskovalcema Instituta Jožef Stefan (IJS) odkrili novo tehnologijo uravnavanja proteinov, s katerim si obetajo, da bodo lahko nadzorovali terapijo in biotehnološke procese.

Proteini igrajo ključno vlogo v vseh procesih v vseh živih organizmih: pri celičnem metabolizmu, tvorbi strukture, prepoznavanju, imunskem odzivu in uravnavanju celičnih procesov. Sposobnost uravnavanja funkcije proteinov pomeni ključ do uravnavanja življenja. Tudi številna biološka zdravila predstavljajo proteini. Raziskovalci Kemijskega inštituta so odkrili in objavili v ugledni znanstveni reviji Cell Discovery novo tehnologijo uravnavanja delovanja različnih proteinov , ki so ga poimenovali INSRTR, kjer lahko preko kratkega vstavljenega peptida uravnavajo delovanje proteina, podobno kot tranzistorji v elektronskih vezjih. Pokazali so, da lahko bodisi vključijo ali izključijo delovanje izbranega proteina in jih celo kombinirajo za izvedbo logičnih operacij v živih celicah. Novo tehnologijo so demonstrirali v človeških celicah na več encimih, proteinih v celični signalizaciji, prepoznavanju DNK ter protitelesih, s katerimi usmerjajo imunoterapijo raka. V sodelovanju z raziskovalci Inštituta Jožef Stefan so pripravili spletni strežnik, ki na osnovi metod strojnega učenja raziskovalcem omogoča prilagoditev za izbran tarčni protein. Raziskovalci menijo, da bo tehnologija INSRTR, za katero so sicer vložili tudi patentno prijavo, zelo uporabna tako za terapijo kot za druge biotehnološke namene. Prof. Roman Jerala, ki je raziskavo vodil, pravi, da je INSRTR uspešno uporabilo že nekaj raziskovalnih skupin iz ZDA, s katerimi so delili informacijo o tehnologiji še pred objavo, kar neodvisno potrjuje uspešnost tega pristopa. Avtorji raziskave so Tjaša Plaper, Estera Merljak, Tina Fink, Tadej Satler, Ajasja Ljubetič, Duško Lainšček, Vid Jazbec, Mojca Benčina in Roman Jerala iz Odseka za sintezno biologijo in imunologijo na Kemijskem inštitutu ter Sintija Stevanoska in Sašo Džeroski iz IJS. Raziskavo bo na Kemijskem inštitutu v četrtek 25. januarja 2024 v okviru Foruma 40 predstavila dr. Tjaša Plaper, ki si s Estero Merljak in Tino Fink deli prvo avtorstvo članka https://www.ki.si/novica/forum-40-dr-tjasa-plaper/.

Povezava na članek objavljen v odprtem dostopu: https://rdcu.be/dv8ER