Posted on 3.01.15 in Featured, Inštituti, Video

Prof. dr. Uroš Petrovič, IJS: Biogoriva bi lahko v celoti nadomestila fosilna goriva

Raziskovalci Instituta Jožef Stefan, IJS, so presenetili z novico, da jim je na Odseku za molekularne in biomedicinske znanosti uspelo razviti nov pristop za izdelavo kompleksnih celičnih tovarn. Gre za mikroorganizme, ki proizvajajo določeno uporabno snov, kot sta denimo inzulin ali bioetanol. Kot pravi prof. dr. Uroš Petrovič, vodja raziskovalne skupine, je to nov postopek, ki ima osnovo v genetiki. Pri tem v enem mikroorganizmu kombinirajo koristne lastnosti več različnih mikroorganizmov. V povezavi s konzorcijem raziskovalcev in industrijskih skupin iz Evrope, ki ga Petrovič tudi vodi, razvijajo pristop, kjer je možno izrabljati biomaso kot surovino za proizvodnjo širokega nabora snovi v biorafinerijah. Obetaven projekt naj bi v prihodnjih desetih letih po načrtih EU nadomestil industrijo, ki temelji na predelavi fosilnih goriv.

petrovic1

S celičnimi tovarnami se lahko ekonomija obrne od surovin, ki temeljijo na naftnih virih k ekonomiji, ki temelji na obnovljivih virih. In raziskovalna skupina na Institutu Jožef Stefan se s svojimi raziskavami vključuje v ta dogajanja, v te trende. Torej v politike, ki bodo v prihodnje definirale bioekonomjo. V Evropi se že govori o vrednostnih verigah, ki gredo od biomase do vrednosti končnega izdelka z večjo dodano vrednostjo. Razmišlja se tudi, da bo v Evropi do leta 2020 postavljenih 5 – 10 biorafinerij. Te so analogne zdajšnjim rafinerijam in petrokemijski industriji. Odprto pa ostaja vprašanje konkurence električnih avtomobilov.

Skupini Oddelka za molekularne in biomedicinske znanosti na Institutu Jožef Stefan je uspelo razviti nov pristop izdelave mikroorganizmov, ki temelji na biogenetiki. O kompleksnih celičnih tovarnah govorijo predvsem v kontekstu izdelave biogoriv, vendar bi jih bilo mogoče uporabiti tudi v druge namene, recimo v farmacevtski industriji.

petrovic2

Prof. Petrovič se kot biolog sicer zaveda, da se utegnejo oglasiti apologeti nasprotovanja kakršnih koli postopkov , ki vključujejo delo z genetskim materialom z namenom proizvodnje novih substanc, novih produktov. A pravi, da je v farmacevtski in kemijski industriji uporaba celičnih tovarn in gensko spremenjenih organizmov ustaljen postopek, ki je prinesel vrsto prednosti in širok razpon načinov sodobnega zdravljenja (npr. inzulin, biološka zdravila).

Foto & video: Igor Domijan